Iskolánkról
A település és az iskola:
Muraszemenye hazánk egyik legszebb területén, Zala megye dél-nyugati részén fekszik, a Mura és a Kerka folyó torkolatánál, a horvát és a szlovén hármas határ közvetlen közelében, s mintegy 50 km-re Ausztriától. Egyedülálló természeti értékekkel és gazdag történelmi múlttal rendelkezik, jelentős ferences kolostor működött az egykori mezővárosban. A településen már a középkorban működött oktatás, a levéltári adatok 1531-ben iskolamestert említenek, Bekcsényi Bálintot. A XVIII. századtól kezdve világi és egyházi összeírásokban mindig szerepelnek tanító személyek, mely bizonyítja, hogy az oktatás valamilyen formában mindvégig fennmaradt.
A XX. század elejéig folyamatos az iskola létszámának emelkedése, és a falu gyarapodása. Azonban a XX. század történelme más sorsot szánt a térségnek. 1920. Trianon, majd az 1956-os forradalom után a határ közelsége negatív hatással volt a határmenti térségekre, köztük Muraszemenyére.
A 1930-ra a környező településeken, Kerkaszentkirályon, Csörnyeföldön, Szentmargitfalván és Murarátkán, Alsószemenyén is a klebelsbergi népiskola-építési programnak köszönhetően felépültek az iskolák, így Muraszemenyére csak a helybeli gyerekek jártak egészen a ’60-as évek végéig.
A demográfiai adatok változása miatt, illetve a körzetesítések hatására 1978-ra ez az iskola lett a körzet egyetlen közoktatási intézménye. A környéken addig működő alsó tagozatos intézmények bezártak, illetve tanítójukkal és tanulóikkal együtt Muraszemenyére költöztek.
Az iskola a mai napig ápolja a klebelsbergi népiskola hagyományokat.
Az iskola tanulói több településről járnak ide. Az iskolának is helyet adó Muraszemenyéről, Csörnyeföldről, Kerkaszentkirályról, Murarátkáról és Szentmargitfalváról, Kiscsehi, Lispeszentadorján. Maga a székhely település is sajátos szerkezetű, 3 településrész alkotja: a központi Felsőszemenye, a távolabbi Alsószemenye, és Csernec. Ezekből a településrészekből is a több kilométeres távolság miatt utaznak a tanulók.
Az iskolánk 8 évfolyamos iskola. Az alsó tagozaton és a felső tagozaton 3 napközis csoport és egy tanulószobai csoport segíti a délutáni tanulást. A napközis foglalkozásokat a tanulók többsége az autóbuszok indulásához igazodva 16.30 óráig veszi igénybe.
A tehetséggondozás és a hátrány csökkentés kiemelt helyet foglal el Pedagógiai programunkban és a napi gyakorlatban. A tehetséges tanulókkal való foglalkozásnak az iskolában nagy hagyományai vannak. Tanulóink rendszeresen eredményesen szerepelnek a tanulmányi és művészeti versenyeken.Elsődleges feladatunknak tartjuk, hogy minél hamarabb felismerjük a tehetségeseket, amely igen sok, céltudatos, összetett pedagógiai ismeretet kíván a pedagógustól. A felismerést követő tehetséggondozás színtereinek jó működése is rendkívül fontos (órák differenciálása, csoportbontás, kooperatív módszerek, szakkörök, készülés a tanulmányi versenyekre).
Szakköreink, az egyéni foglalkozások, a csoportbontás, nagyban hozzájárulnak a jó verseny- és felvételi eredményekhez.
A tehetség, a képesség kibontakoztatását az alábbi tevékenységek szolgálják:
- az egyéni képességekhez igazodó tanórai tanulás megszervezése,
- tanulmányi-, művészeti-, és sportversenyre felkészítés,
- iskolai sportkör,
- szakkörök,
- versenyek, vetélkedők, bemutatók szervezése,
- a szabadidős foglalkozások egy része (pl. színház- és múzeumlátogatások, túrák, kirándulások, táborok),
- az iskolai könyvtár, és eszközeinek használata (könyvek, folyóiratok, internet, multimédiás oktató programok.)
Közel egy évtizede szervezzük a körzeti szintű Szép Tibor anyanyelvi versenyt.
A kézműves, a képzőművészeti tehetséggondozás, valamint az egyedülálló természeti környezet megismerésére és feltárására épülő (természetjárás, vizsgálódások, terepgyakorlatok, kísérletek, vizes élőhelyek védelme), a természettudományok általi tehetséggondozást kiemelt feladatunknak tekintjük. Iskolánk „Tehetségpont”.
Az intézményben az oktatás két épületben zajlik. Egy főépületben, ahol 8 tanterem, 1 fejlesztő szoba, 1 szertár, 1 tanári szoba, 2 iroda, 2 zsibongó található. Egy kisebb épületben található a számítástechnika terem és az ebédlő a melegítő konyhával. Az iskola udvarán a régi iskolaépületben működik a nagyon jól felszerelt, barátságos iskolai könyvtár.
A tárgyi eszközök pályázatok segítségével folyamatosan bővülnek. Három tanteremben és a számítástechnika teremben interaktív tábla is van.
Tudatosan, tervezetten használjuk nevelőmunkánkban azt a szinte egyedüli környezeti előnyt, amelyet az érintetlen természeti környezet, a vízkincs, (Kerka, Mura folyók, patakok, bányatavak) az erdő, és a tiszta levegő nyújt.